onsdag 23. mars 2011

Ingen dyr ble skadet under denne middagen

På fredag gjorde jeg noe jeg ikke har gjort på lenge - jeg inviterte to av mine kjæreste venner på middag. Full pakke. Treretters. Og for å gjøre det ekstra vanskelig for meg selv ville jeg kjøre helt vegetarisk. Når jeg tenker meg om ble det faktisk helt vegansk også... Jøss!

Uansett. Menyen ble slik:
Forrett: Gulrot-og squashspaghetti med hjemmelaget sort oliventapenade og gresskarsalt
Hovedrett: Rødbetgryte med kanel og fennikkel
Dessert: Mousse av cashewnøtter med pasjonsfrukt og ristede mandelflak

Jeg glemte helt å ta bilder, men maten ble dritbra! Både gjester og vertinne var veldig fornøyd.
Oppskrifter følger.

Gresskarsalt:
2 dl gresskarkjerner
1-2 ss salt

Kjør alt i hurtigmikseren til det er blitt pulver. Oppbevar på luftett glass. Husk at gresskarkjerner inneholder mye fett og at gresskarsaltet kan harskne hvis det blir stående over tid.

Sort oliventapenade
1 dl sorte oliven uten sten (kjøp gjerne de litt dyrere, de smaker myyyye bedre!)
1/2 dl god olivenolje (kaldutpresset)
2-3 hvitløksfedd
3 ts kapers

Kjør først oliven i mikseren til de er most, så tilsetter du resten. Kjør til det blir en myk smørje. Holder seg i ca 2 uker i kjøleskapet i luftett beholder.

Rødbetegryte
Til 4 personer
1 stor rødbete, skrelt og skåret i staver
1 stor gulrot, skrelt og skåret i skiver (ca fingertykke)
1 stor rødløk, skrelt og skrået i ringer
1 liten fennikel, finsnittet eller revet på grovt rivjern
2 hvitløksfedd
Frisk timian eller 2 ts tørket timian
1/2 ts kanel
1 ts spisskummen
2 laurbærblader
1 buljongterning
7,5 dl vann
1-2 ts havsalt
100 g tomatpure

Fres alle grønnsakene untatt fennikelen i olivenolje, tilsett alle de tørre krydderne.
Hell på vann litt etter litt, og legg i buljongterningen. Rør godt sammen.
La gryta småkoke i 15-20 minutter. Bland deretter tomatpureen inn i gryta sammen med fennikelen. Kok i 5 minutter til.
Denne gryten får en helt fantastisk rødfarge! Og den smaker fantastisk...

Pasjonsdrøm
Til 2 personer
3 dl usaltede cashewnøtter
1 dl vann
1 ss honning
1 ss kokosolje (flytende, varm den lett i vannbad)
2+1 pasjonsfrukter

Cashewnøttene kjøres i mikser til de blir som mel.
Tilsett vann, kokosolje og honning. Kjør det igjen til det er godt blandet.
Skav ut kjøttet fra to pasjonsfrukter, og kjør det samme med resten i mikseren.
Hell moussen i to former eller i en bolle. Den bør stå kaldt i to timer før servering.
Ved servering garnerer du med en halv pasjonsfrukt per form på toppen, dryss litt ristede kokosflak over til slutt.

Ikke verst traktement å diske opp på det lille hybelkjøkkenet mitt.

Jeg syns det var utrolig fint å lage litt mat igjen, følte meg veldig inspirert og syns det var moro å jobbe med råvarer jeg ikke var så godt kjent med. Det er jo det jeg alltid har likt med å lage mat, å oppdage nye smaker, nye smakssammensetninger og uventede kombinasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!