tirsdag 16. april 2013

Hjemmelaget Brokkolisuppe

Da jeg kom hjem fra mine tirsdagsærend i dag, sto sambo i full vigør på kjøkkenet. Det boblet og sydet i en gryte, og han proklamerte med et stolt glis at i dag skulle jeg få hjemmelaget brokkolisuppe til middag!

Og for en suppe det var! Jeg ble sittende i 5 minutter med bollen foran meg og bare smile, fordi jeg ble så glad bare av å se på den fantastiske grønnfargen på suppa. Da jeg endelig fikk summet meg til å smake, ble jeg ikke skuffet, selv om forventningene hadde bygd seg opp. Denne suppa smaker rett og slett brokkoli -  i sin reneste form! Og det aller beste er at den bare tar 10 minutter å lage, og koster deg tjue kroner!

GRØNN brokkolisuppe
Ingredienser
- 2 brokkoli
- Vann
- Salt og pepper
- En dæsj olivenolje

Framgangsmåte
1. Rens brokkolien og skjær av buketter. Stilken kan kastes eller brukes til annen mat.
2. Kok opp vann - det skal fosskoke
3. Legg oppi bukettene og salt og la det koke i 4 minutter
4. Sil vannet av brokkolien - ta vare på vannet!
5. Legg alle brokkolibukettene i en blender, og hell på kokevann så det dekker halvparten av brokkolibukettene. Ha i salt og pepper etter smak.
6. Start blenderen, det kan være lurt å kjøre de første rundene på puls
7. Kjør til du har en jevn masse, reguler med væske hvis den blir for tykk.
8. Du kan tilsette litt fløte, rømme eller creme fraishe hvis du vil, kjør da enda litt til etter du har tilsatt det
9. Hell i skåler, skvett litt olivenolje over og nyt :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!