torsdag 9. mai 2013

Beste vegetarburgeren!

Lagde min første vegetarburger i dag. Oh. My. God. Beste burgeren jeg har smakt.

Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde store forventninger til hjemmelaget vegetarburger, men bestemte meg for å gjøre et forsøk - og jammen ble jeg overrasket. For det første var det kjempelett å lage, med relativt vanlige ingredienser i et kjøkken. For det andre ble burgerne så saftige, smakfulle og perfekte at jeg får vann i munnen bare av å tenke på det. Med andre ord; denne anbefales å prøve ut!

 Ingredienser:(Til 4 burgere)
- 3,5 dl soya mince (tørr) (prøv f. eks denne)
- 1,5 dl små lettkokte havregryn
- 2 ss potetmel
Burgerbrød m sopp, korianderpesto, tomat, salat, løk.

Marinade:
- 2 ss soyasaus
- 2 ss tomatpuré
- 1 dl vann
- 1 - 2 fedd hakket hvitløk
- Noen dråper tabasco (bruk gjerne chipotle- eller jalepeno-varianten)
-1 ts buljongpulver
- Krydderurter som oregano, basilikum, timian
- Salt og pepper

Fremgangsmåte:
1. Bløtlegg soyamince i kokende vann i ca 5 minutter
2. Hell av vannet og avkjøl soyaen under rennende kaldt vann i et dørslag
3. Klem raskt ut overflødig vann og ha soyaen i marinaden
4. Ha havregryn og potetmel i marinaden
5. Rør godt, og la stå i 15 minutter. Det er viktig at soyaen er helt kald, hvis ikke forlenges svelletiden drastisk.
6. Ha kaldt vann på hendene og form massen til burgere. Stekes eller grilles som vanlige burgere til de har fått farge på begge sider.

Njut!
Beste veggisburgeren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!