torsdag 25. juli 2013

Deilig jordskokksuppe

Jeg lagde jordskokksuppe for første gang i går. Det blir nok en gjenganger her på kjøkkenet!

Jeg hadde aldri før brukt jordskokk i matlaging, og var spent på hvordan resultatet ble. Jeg har smakt jordskokksuppe på restaurant før, så jeg visste jeg likte det, men var spent på om jeg fikk det til like bra. Det gjorde jeg!

Ingredienser (2 porsjoner):
- Ca 400 g jordskokk uten skall
Jordskokksuppe med deilig olivenolje
- 3-4 sjalottløk, finhakket
- 1 fedd hvitløk, finhakket
- 2,5 dl melk
- 2,5 dl vann
- Salt
- Pepper
- 1 buljongterning
- Litt chilipulver

Framgangsmåte:
1. Skrell jordskokken og del den opp i terninger
2. Finhakk løk og hvitløk og ha i en kasserolle sammen med jordkokken
3. Hell over væske, samt buljongterning, salt og pepper og litt chilipulver
4. Kok opp og la det småkoke til jordskokken er myk, avhengig av størrelse på terningene
5. Mos sammen til en jevn masse med en stavmikser
6. Hell over i en suppetallerken, drissle litt olivenolje over og nyt

Jordskokk,  løk og hvitløk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!