søndag 5. mai 2013

Rødbete- og paprikasuppe

Det tok ikke lang tid før jeg måtte prøve en oppskrift fra Den Norske Vegankokeboken! Jeg hadde en rødbete liggende fra jeg laget rødbetegryte på mandag, og brukte den i en aldeles herlig fyrverkeri av en suppe i dag!

Måtte teste ut den nye kokeboka med en gang, og er foreløpig svært fornøyd. Oppskriften var enkel å forstå, og det var lett å lage suppa. Ingen sære ingredienser heller. Deler derfor oppskriften, og anbefaler den varmt til neste kjøttfrie mandag, eller til en hvilken som helst middag ellers i uken!

Jeg serverte suppa med bønnespirer
Ingredienser (til 4 porsjoner) 
- 2-3 små rødbeter (ca 500 gram), hakket i små terninger
- Ca 2 mellomstore røde paprika, hakket i terninger
- 1 grønnsaksbuljongterning
- 1 løk, hakket
- 2 fedd hvitløk, hakket eller presset
- Ca 3 cm chili, hakket
- 7 dl vann
- Kajennepepper etter smak
- 1 1/2 ts spisskummen
- Olivenolje til steking

Framgangsmåte
1. Fres løk, hvitløk og chili i olivenolje til det blir mykt
2. Ha i rødbetene og paprikaen, stekes til paprikaen synker litt sammen
3. Ha i krydder og vann
4. Kokes til alt er mørt (ca 20 min) og kjøres med stavmikser til en jevn suppe
5. Server straks, man kan ha i litt rømme hvis man liker det.

Jeg hadde noen små gulrot-rester i kjøleskapet som jeg også hadde i suppa, og det fungerte kjempefint, hadde de i sammen med rødbetene og paprikaen. For min del kunne jeg sikkert vært litt mer grådig på kajennepepperen, for min suppe ble ganske sterk! Men det kan jo være du liker sterk mat?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentaren din!